بُنت می
بُنت می
دبیرستان علامه حلی ۱ تهران

توضیحات آگهی

این مدرسه شامل سه طبقه برای کلاسهای درس و آزمایشگاه‌های گوناگون از جمله آزمایشگاه نوروساینس است که برای تحقیقات حرفه‌ای در این زمینه با اختصاص سالیانه چهل میلیون تومان در این بخش بنا شده و برای پایه‌های متفاوت است. کتابخانهٔ این مدرسه (کتابخانه امیرکبیر) بدون شک بزرگ‌ترین کتابخانه در تمام مدارس کشور است. این کتابخانه بیش از ۲۵۰۰۰ جلد کتاب فارسی و انگلیسی دارد.

تعداد دانش‌آموزان مدرسه در سال تحصیلی ۹۰–۹۱ از ۸۵۰ نفر بیشتر شده‌است.

این دبیرستان در چهارراه لشکر، خیابان غفاری، پشت بیمارستان روزبه قرار دارد و مکان آن سابقاً متعلق به بیمارستان روزبه بوده‌است.

بخش عمده‌ای از معلمان و سایر کادر آموزشی این دبیرستان را فارغ‌التحصیلان آن تشکیل می‌دهند.

در سال‌های گذشته تعدادی از دانش‌آموزان این دبیرستان موفقیت‌هایی در مسابقات علمی (مانند المپیادهای علمی کشوری یا جهانی) به‌دست آوردند. این دبیرستان یکی از مراکز نخبه‌پرور دانش‌آموزی در سطح کشور است. موفقیت‌های علمی و پژوهشی این دبیرستان بسیاری از دانش‌آموزان را مشتاق شرکت در آزمون‌های ورودی این دبیرستان کرده‌است.

ساختمان شهید همت
ویرایش
از سال تحصیلی ۹۱–۹۲، مقرر شد که پایه‌های اول و دوم در ساختمان اصلی مرکز به تحصیل بپردازند و پایه‌های سوم و چهارم در ساختمان دیگری که واقع در خیابان سردار جنگل است مشغول تحصیل شوند. این ساختمان «دبیرستان علامه حلی – واحد شهید همت» نام دارد و توسط مسئولان دبیرستان از آن به عنوان «واحد شهید همت» یاد می‌شود.

گفته می‌شود این تفکیک به این دلیل بوده‌است که پایهٔ سوم و چهارم از محیط پژوهشی ساختمان اصلی دبیرستان دور باشند و بیشتر درگیر مباحث درسی و کنکور شوند. همچنین احتمال داده می‌شود که افزایش ظرفیت پایه‌ها و لزوم حضور همهٔ افراد یک پایه در یک ساختمان هم دلیلی برای این کار بوده باشد.

در سال تحصیلی ۹۴–۹۵ دانش‌آموزان پایه چهارم به دلیل این که در این سال ورودی پایه اول دبیرستان ندارد به ساختمان لشکر انتقال داده شدند و دانش‌آموزان مرکز آموزشی علامه حلی ۵ که حاصل ادغام مرکز آموزشی علامه حلی ۵ با مرکز آموزشی علامه حلی ۸ می‌باشد، به ساختمان شهید همت انتقال یافتند.

افتخارات
ویرایش
دبیرستان علامه حلی تهران معتبرترین دبیرستان قارهٔ آسیا است.معیار این اعتبار تعداد جوایز و افتخارات معتبر بین‌المللی است. این افتخارات عبارت‌اند از: کسب مدالهای المپیادهای جهانی ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، زیست‌شناسی و نجوم به اضافهٔ مسابقات جهانی روبوکاپ. دبیرستان علامه حلی تهران اولین دبیرستان شرکت‌کننده در مسابقات روبوکاپ جهانی بوده که موفق به کسب کاپ (مقام اول تا سوم) شده‌است. (رتبهٔ دوم در این خصوص متعلق به دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان است) با این توضیح تعداد مدالهای المپیادهای جهانی دبیرستان علامه حلی تهران تا پاییز ۱۳۸۶ شامل ۱۱۸ مدال بوده‌است: ۳۴ طلا، ۵۱ نقره و ۳۳ برنز. تعداد کل مدالهای کسب شده توسط تیمهای المپیاد ایران تا این تاریخ (پاییز ۸۶) جمعاً ۲۸۳ مدال است که ۲۷۳ مدال آن توسط دانش‌آموزان سمپادی کسب شده.

بر این اساس، حدود ۴۲ درصد کل مدالهای کشور، توسط دبیرستان علامه حلی تهران کسب شده در حالی که هیچ دبیرستانی در قارهٔ آسیا تا کنون موفق به کسب ۱۱۸ مدال المپیاد جهانی نشده‌است.

از سال ۶۴ (سال تأسیس) تا سال ۸۹ بیشترین تعداد پذیرفته‌شدگان در مرحلهٔ مقدماتی و مرحلهٔ دوم دورهٔ باشگاه دانش‌پژوهان جوان و انتخاب تیم المپیاد هر ۶ المپیاد متعلق به دبیرستان علامه‌حلی تهران است. رتبهٔ بعدی مشترکاً متعلق به فرزانگان تهران و شهید اژه‌ای اصفهان است. (در آمار فوق روبوکاپ و المپیاد ادبی شمارش نشده‌است)
علاوه بر این دبیرستان علامه حلی با توجه به عنوان‌ها داخلی از جمله جشنواره خوارزمی، المپیادهای داخلی و رتبه‌های یک‌رقمی کنکور پرافتخارترین مؤسسهٔ آموزشی داخل کشور نیز هست.

در روز سه‌شنبه هفدهم شهریور ماه ۱۳۹۴، در همایش تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش علی‌اصغر فانی، دبیرستان علامه حلی تهران، عنوان پرافتخارترین دبیرستان آسیا (از جانب رئیس اداره آموزش و پرورش شهر تهران) را دریافت کرد. گفته می‌شود یکی از علل دریافت این عنوان، عضویت یازده نفر از دانش‌آموزان این دبیرستان در تیم‌های ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ است، که یکی از رکوردشکنی‌های دبیرستان علامه حلی تهران از نظر تعداد دانش‌آموزانی است که به عضویت تیم ملی المپیاد در می‌آیند.[ اگر چه عنوان پرافتخارترین مدرسه یک قاره در حالی که رده‌بندی مشخصی برای دبیرستان‌های قارهٔ آسیا وجود ندارد نباید از جانب رئیس یک اداره یک شهر بلکه باید از جانب یونسکو و پس از انجام رده‌بندی اعطا گردد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دبیرستان علامه حلی ۱ تهران”