بُنت می
بُنت می

آران و بیدگل، شهری کویری با تاریخ و فرهنگ غنی

آران و بیدگل، شهری کویری با تاریخ و فرهنگ غنی

شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرستان‌های شمالی استان اصفهان است. جاذبه‌های دیدنی، کویرهای وسیع با شب‌های پر از ستاره، اماکن تاریخی و دریاچه تماماً سفید نمک ازجمله دلایلی است که آران و بیدگل را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل کرده است. سفر به آران و بیدگل برای طبیعت‌دوستان و کسانی که به کویرگردی و بیابان‌گردی علاقه دارند و می‌خواهند چند روزی را در آرامش بگذارنند، گزینه بسیار مناسب و عالی است. البته با توجه به آب و هوای گرم‌وخشکی که شهر آران و بیدگل دارد بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و پاییز است

آران و بیدگل یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که در شمالی‌ترین نقطه این استان واقع شده است. این شهرستان از دو بخش اصلی آران و بیدگل تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

تاریخچه، شهرستان آران و بیدگل

پس از تخریب تپه سیلک در اوایل هزاره اول آبادی‌های کوچک و بزرگ مانند بیدگل، نوش آباد، آران دشت، نیاسر و غیره به شکل قلعه و حصار به وجود آمدند و این منطقه وسیع چهل حصاران نام گرفت. آران و بیدگل در دوران قاجار دو روستای جدا از هم بودند اما در سال ۱۳۵۴ این دو روستا تحت عنوان شهر گل آرا یکپارچه شدند. این شهر تا سال ۱۳۵۷ از توابع کاشان در محدوده استان مرکزی به شمار می‌رفت اما بعد از این سال از شهرستان کاشان جدا و به عنوان شهرستان آران و بیدگل شناخته شد.

شهرستان آران و بیدگل دارای دو بخش کویرات و مرکزی است و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۵ هزار نفر می‌رسد. زبان بیشتر مردم این شهرستان نیز فارسی با لهجه محلی و متفاوت است، دین مردم و اهالی آن نیز قبل از ظهور اسلام براساس آثار کشف شده توسط باستان شناسان، آیین زرتشتی بود.

تاریخچه آران و بیدگل به پیش از اسلام باز می‌گردد. این منطقه در دوران باستان به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری و فرهنگی ایران شناخته می‌شد. در دوران اسلامی نیز آران و بیدگل به عنوان یکی از شهرهای مهم منطقه مرکزی ایران مورد توجه قرار گرفت.

موقعیت جغرافیایی

آران و بیدگل در حاشیه جنوب غربی کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهرستان از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل و استان‌های سمنان و قم، از غرب به شهرستان کاشان، از جنوب به شهرستان نطنز و از شرق به شهرستان اردستان محدود است.

جمعیت

جمعیت شهرستان آران و بیدگل طبق سرشماری سال 1401 برابر با 100,000 نفر است. این جمعیت در دو بخش آران و بیدگل به صورت مساوی تقسیم شده است.

آب و هوا

آب و هوای آران و بیدگل گرم و خشک است. میانگین دمای هوا در این شهرستان در تابستان به بیش از 40 درجه سانتیگراد می‌رسد. در زمستان نیز دمای هوا به زیر صفر درجه سانتیگراد می‌رسد.

جاذبه‌های گردشگری

آران و بیدگل دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* کاروانسرای مرنجاب: این کاروانسرا یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران است که در حاشیه کویر مرنجاب واقع شده است.
* دریاچه نمک آران و بیدگل: این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک ایران است که در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده است.
* روستای کویری ابیانه: این روستای تاریخی یکی از زیباترین روستاهای کویری ایران است که در بخش بیدگل واقع شده است.
* روستای تاریخی کوهپایه: این روستای تاریخی یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است که در بخش آران واقع شده است.

فرهنگ و هنر

فرهنگ و هنر آران و بیدگل دارای قدمتی طولانی است. از جمله هنرهای سنتی این شهرستان می‌توان به قالیبافی، گلیم‌بافی، سفالگری و خراطی اشاره کرد.

غذاهای محلی

غذاهای محلی آران و بیدگل نیز دارای تنوع زیادی هستند. از جمله غذاهای محلی این شهرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* آش شولی: این آش یکی از غذاهای سنتی آران و بیدگل است که با بلغور گندم، سبزیجات و گوشت تهیه می‌شود.
* کباب بیدگلی: این کباب یکی از غذاهای سنتی آران و بیدگل است که با گوشت گوسفندی و ادویه‌جات تهیه می‌شود.
* نان فطیر: این نان یکی از نان‌های سنتی آران و بیدگل است که با آرد گندم و روغن حیوانی تهیه می‌شود.

اقتصاد

اقتصاد آران و بیدگل مبتنی بر کشاورزی، دامداری و گردشگری است. از جمله محصولات کشاورزی این شهرستان می‌توان به گندم، جو، پنبه و زعفران اشاره کرد.

مساحت

مساحت شهرستان آران و بیدگل برابر با 3,000 کیلومتر مربع است. این شهرستان از نظر مساحت یکی از کوچکترین شهرستان‌های استان اصفهان است.

حیوانات

از جمله حیواناتی که در آران و بیدگل یافت می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* شترمرغ
* آهو
* روباه
* گربه شنی
* کبک
* تیهو

شهرهای همسایه

شهرهای همسایه آران و بیدگل عبارتند از:

* کاشان
* نطنز
* اردستان
* قم
* سمنان

سخن پایانی

آران و بیدگل شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است که دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی نیز می‌باشد. این شهرستان می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

ثبت آگهی رایگان در شهر زیبای شما ..!

اگر شما به دنبال ثبت آگهی برای فروش لوازم نو و دسته دوم در شهر خود هستید، با استفاده از وب سایت و اپلیکیشن بنت می می‌توانید به راحتی بازار خود را گسترش دهید. با ثبت آگهی در این پلتفرم، می‌توانید فروشگاه و مغازه‌ی تجاری خود را به هزاران کاربر اینترنتی معرفی کنید.

با استفاده از ابزارهای مختلف و طرح‌های تبلیغاتی، می‌توانید به راحتی به مشتریان جدید دست پیدا کنید و فروش خود را افزایش دهید. با بنت می، به راحتی از طریق تلفن همراه یا رایانه خود، فروشگاه خود را ایجاد کنید و با ثبت آگهی، در کمترین زمان ممکن به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهی بنویسید