بُنت می

شهر بستان آباد

شهر های ایران

24 خرداد 1402 0 بازدید
بُنت می

شهر بستان آباد

شهر بستان آباد یکی از شهرهای استان سمنان در شمال شرقی ایران است. این شهر دارای آثار تاریخی و طبیعی زیادی است که جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. در ادامه به برخی از مکان‌های دیدنی شهر بستان آباد پرداخته خواهد شد.

آبشار شیخ علی خرقان یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در حاشیه جنوبی شهر بستان آباد قرار دارد. این آبشار با ارتفاع ۴۰ متر و پهنای ۸۰ متر یکی از بزرگترین آبشارهای استان سمنان است.

باغ گلستان گرمسار یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر بستان آباد است که در شمال شرقی شهر واقع شده است. این باغ دارای معماری سنتی و طبیعت زیبایی است که باعث شده است تا هر ساله گردشگران زیادی به این مکان سفر کنند.

قلعه نوشیروانی یکی دیگر از آثار تاریخی شهر بستان آباد است که در قسمت شرقی شهر واقع شده است. این قلعه در دوره ساسانیان بنا شده و در دوره‌های بعدی نیز تغییراتی را تجربه کرده است.

مجتمع تاریخی حضرت امام زاده سید جعفر نیز یکی از آثار تاریخی شهر بستان آباد است که در قسمت جنوبی شهر واقع شده است. این مجتمع دارای معماری سنتی و زیبایی‌های فراوانی است که باعث شده است تا هر ساله گردشگران زیادی به این مکان سفر کنند.

بقعه حضرت سید عبدالکریم نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر بستان آباد است که در قسمت شمال شهر واقع شده است. این بقعه دارای معماری سنتی و زیبایی‌های فراوانی است که باعث شده است تا هر ساله گردشگران زیادی به این مکان سفر کنند.

موزه میراث فرهنگی و تاریخی گرمسار نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر بستان آباد است که در قسمت جنوبی شهر واقع شده است. این موزه دارای آثار تاریخی و فرهنگی زیادی است که باعث شده است تا هر ساله گردشگران زیادی به این مکان سفر کنند.

باغ خشک کربلا، مسجد جامع گرمسار، کاروانسرای نیاوران، باغ سلطان‌آباد، آبشار شاه‌آباد، باغ خشک جوزفر، آبشار ده‌کوه، بقعه حضرت احمد طوسی، باغ وحش گرمسار، بقعه حضرت سید محمد هاشمی، آبشار کلاته حسن، باغ خشک محمودآباد، بقعه حضرت سید علی‌اسکندر و باغ خشک نصیرآباد نیز دیگر مکان‌های دیدنی شهر بستان آباد هستند که هر کدام دارای زیبایی و جذابیت خاصی هستند.

سابقه تاریخی

بستان آباد در محل شهر باستانی و گمشده تاریخی «اوجان» بنا شده‌است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده که بعداً در اثر حوادث روزگار، به کلی منهدم شده‌است. اين منطقه به جهت آنكه در مسير ارتباطي جاده ابريشم قرارداشته و از آب و هواي مناسب دامنه سهند برخوردار بوده همواره داراي جمعيت بوده و در متون تاريخي بازمانده از گذشته به اسامي “اوجن” و يا “اوجان” ذكر اين منطقه به تكرار آمده است . از اين كه مركز اين منطقه يا آبادي بزرگ آن ازچه تاريخي بستان آباد خوانده شده است، اطلاع موثقي در دست نيست. ولي پرواضح است كه اين نامگذاري و وجه تسميه آن به همين سبزي و خرمي و چمنزارهاي اين منطقه مربوط مي شود . 

موقعیت جغرافیایی 

شهرستان بستان‌آباد با وسعت 2795 كیلومتر مربع (6.1 درصد مساحت استان) در 45 كیلومتری تبریز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 1679 تا 1740 متر می باشد. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان هریس، از سمت شرق با شهرستان‌های سراب و میانه، از سمت غرب با شهرستان‌های تبریز و مراغه و از سمت جنوب با شهرستان هشترود هم‌مرز است. 

تقسیمات کشوری 

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان بستان‌آباد دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های شبلی، قوریگل، مهرانرود مرکزی، مهرانرود جنوبی و اوجان غربی) و تیکمه‌داش (شامل دهستان‌های اوجان شرقی، سهندآباد، عباس شرقی و عباس غربی)، دو نقطه شهری به نام‌های بستان‌آباد و تیکمه‌داش و 188 آبادی می‌باشد.

 

از مهم‌ترین و بارزترین جاهای دیدنی بستان آباد، می‌توان به تالاب قوری گل و غار معروف آغ بولاغ اشاره کرد. با حرکت از بستان آباد به سمت تبریز در فاصله 15کیلومتری از آن، تالاب سرسبز قوری گل به چشم می‌خورد. این تالاب پناهگاه پرندگان مهاجر است و در چندین ماه از سال پذیرای گونه‌های مختلفی از آن‌ها. همچنین این پرندگان در میان نی‌های بلند تالاب به تولیدمثل و تخم‌گذاری می‌پردازند. شنیدن صدای پرندگان مهاجر و لذت مشاهده پرواز دسته‌جمعی آن‌ها برای مسافران، جذاب و آرام‌بخش است. در حال ‌حاضر، متأسفانه به دلیل کمبود آب و بارش‌های کم، وسعت این ناحیه بسیار کم شده و گونه‌های پرندگان مهاجر نیز، کاهش یافته است.

 

غار آغ بولاغ یکی دیگر از جاذبه‌های ویژه شهر بستان آباد است. این غار با دهانه 2متری در قسمت «قره‌چمن» خودنمایی می‌کند و از نوع استالاکتیت (ستون‌های آهکی) است. با قدم‌زدن درون این غار، ستون‌ها و قندیل‌های زیبای آهکی مشاهده می‌شوند که با اشکال مختلف از سقف به سمت پایین کشیده شده‌اند. تماشای این شکوه و قدم‌زدن در آن، آرامشی وصف‌ناپذیر به گردشگران و کوه‌نوردان می‌دهد که در کمتر نقطه‌ای می‌توان آن را یافت.

۲۰ مکان دیدنی شهر بستان آباد

1. آبشار شیخ علی خرقان
2. باغ گلستان گرمسار
3. قلعه نوشیروانی
4. مجتمع تاریخی حضرت امام زاده سید جعفر
5. بقعه حضرت سید عبدالکریم
6. موزه میراث فرهنگی و تاریخی گرمسار
7. باغ خشک کربلا
8. مسجد جامع گرمسار
9. کاروانسرای نیاوران
10. باغ سلطان‌آباد
11. آبشار شاه‌آباد
12. باغ خشک جوزفر
13. آبشار ده‌کوه
14. بقعه حضرت احمد طوسی
15. باغ وحش گرمسار
16. بقعه حضرت سید محمد هاشمی
17. آبشار کلاته حسن
18. باغ خشک محمودآباد
19. بقعه حضرت سید علی‌اسکندر
20. باغ خشک نصیرآباد

ثبت آگهی رایگان در شهر زیبای شما ..!

اگر شما به دنبال ثبت آگهی برای فروش لوازم نو و دسته دوم در شهر خود هستید، با استفاده از وب سایت و اپلیکیشن بنت می می‌توانید به راحتی بازار خود را گسترش دهید. با ثبت آگهی در این پلتفرم، می‌توانید فروشگاه و مغازه‌ی تجاری خود را به هزاران کاربر اینترنتی معرفی کنید.

با استفاده از ابزارهای مختلف و طرح‌های تبلیغاتی، می‌توانید به راحتی به مشتریان جدید دست پیدا کنید و فروش خود را افزایش دهید. با بنت می، به راحتی از طریق تلفن همراه یا رایانه خود، فروشگاه خود را ایجاد کنید و با ثبت آگهی، در کمترین زمان ممکن به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهی بنویسید