بُنت می
بُنت می

گلپایگان، شهری با تاریخ و فرهنگ غنی

تاریخچه

گلپایگان یکی از شهرهای قدیمی ایران است که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد. نام این شهر در منابع تاریخی با نام‌های مختلفی مانند وردپاذگان، گردپاذگان، کردپاز و گلپادگان آمده است. در دوران ساسانیان، گلپایگان از اهمیت نظامی و تجاری برخوردار بوده است. پس از اسلام، این شهر همچنان از اهمیت خود برخوردار بوده و در دوران صفویه، پایتخت یکی از ایالات ایران بوده است.

موقعیت جغرافیایی

گلپایگان در شمال غربی استان اصفهان و در دامنه کوه‌های الوند قرار دارد. این شهر از شمال به استان مرکزی، از جنوب به خمین، از شرق به خوانسار و از غرب به الیگودرز محدود می‌شود. گلپایگان با مساحت 2836 کیلومتر مربع، یکی از شهرستان‌های بزرگ استان اصفهان است.

جمعیت، آب و هوا و جاذبه‌های گردشگری

جمعیت گلپایگان طبق سرشماری سال 1401، 112534 نفر بوده است. آب و هوای این شهر نیمه خشک و کوهستانی است. تابستان‌های گلپایگان گرم و خشک و زمستان‌های آن سرد و برفی است.

گلپایگان دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* بازار تاریخی گلپایگان
* مسجد جامع گلپایگان
* امامزاده شاهزاده محمد
* قلعه گلپایگان
* غار یخی گلپایگان
* چشمه آب گرم گلپایگان
* سد گلپایگان

فرهنگ و هنر

گلپایگان دارای فرهنگ و هنر غنی است. از جمله هنرهای سنتی این شهر می‌توان به گیوه‌بافی، قالی‌بافی، سفالگری، و قلمزنی اشاره کرد.

غذا محلی

از غذاهای محلی گلپایگان می‌توان به آش شله قلمکار، آش جوش، آبگوشت، قیمه نثار، و حلیم اشاره کرد.

اقتصاد

اقتصاد گلپایگان بر پایه کشاورزی، دامداری، و صنایع دستی است. از محصولات کشاورزی این شهر می‌توان به گندم، جو، انگور، و سیب اشاره کرد.

مساحت

مساحت گلپایگان 2836 کیلومتر مربع است.

حیوانات

از حیوانات وحشی گلپایگان می‌توان به خرس، پلنگ، گرگ، روباه، و کبک اشاره کرد.

شهرهای همسایه

شهرهای همسایه گلپایگان عبارتند از:

* خوانسار
* خمین
* محلات
* میمه
* الیگودرز

نتیجه

گلپایگان شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است و از نظر اقتصادی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ثبت آگهی رایگان در شهر زیبای شما ..!

اگر شما به دنبال ثبت آگهی برای فروش لوازم نو و دسته دوم در شهر خود هستید، با استفاده از وب سایت و اپلیکیشن بنت می می‌توانید به راحتی بازار خود را گسترش دهید. با ثبت آگهی در این پلتفرم، می‌توانید فروشگاه و مغازه‌ی تجاری خود را به هزاران کاربر اینترنتی معرفی کنید.

با استفاده از ابزارهای مختلف و طرح‌های تبلیغاتی، می‌توانید به راحتی به مشتریان جدید دست پیدا کنید و فروش خود را افزایش دهید. با بنت می، به راحتی از طریق تلفن همراه یا رایانه خود، فروشگاه خود را ایجاد کنید و با ثبت آگهی، در کمترین زمان ممکن به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهی بنویسید